Kunst verbindt

Locatie: Op een school

Duur: 2 tot 3 uur

Docent: Inge Hobers

Uitgevoerd door: Inge Hobers

Locatie: Op een school

Tijdsduur: 2 tot 3 uur in overleg

Aantal deelnemers: Minimaal 6 en maximaal 15 deelnemers

Thema: Verdiep jouw onderwijs d.m.v. kunst

Doelgroep: Leerkrachten en ondersteuners 

 

Het kunstgesprek als startpunt

 

Bij kunst kijken, gaat het om tijd nemen om open en zonder oordeel te kijken, onderzoeken, luisteren naar en voortbouwen op elkaars observaties. Tegelijkertijd leer je kinderen kritisch te denken en verbetert hun taalvaardigheid: kinderen vergroten hun woordenschat en leren beter formuleren. Er is geen goed of fout, wel zijn er zijn verschillende kijk- en denkwijzen. Leerlingen ervaren dat iedereen anders is, anders kijkt, anders denkt en leren elkaars verschillen te accepteren.

In deze deskundigheidsbevordering worden verschillende vakken gecombineerd. Taal; spreek -en luisterdoelen, woordenschat, associëren, creatief schrijven, beeldende vorming, ze zullen allemaal aan bod komen. Deze manier van beeldend werken leidt tot een verdiepende en actieve deelname van de leerlingen.

Het is niet nodig om kennis van kunst te hebben om deze methode in te zetten binnen jouw onderwijs.

Een verrassend inspiratiemoment met een beetje theorie en vooral veel zelf doen en ervaren.

(En die theorie… die krijg je gewoon op papier mee naar huis.)