Docent: Inge Hobers
Uitgevoerd door: Inge Hobers
Locatie: Op een school
Tijdsduur: 2 tot 3 uur in overleg
Aantal deelnemers: Minimaal 6 en maximaal 15 deelnemers
Thema: Verdiep jouw onderwijs d.m.v. kunst
Doelgroep: Leerkrachten en ondersteuners
Bij kunst kijken, gaat het om tijd nemen om open en zonder oordeel te kijken, onderzoeken, luisteren naar en voortbouwen op elkaars observaties. Tegelijkertijd leer je kinderen kritisch te denken en verbetert hun taalvaardigheid: kinderen vergroten hun woordenschat en leren beter formuleren. Er is geen goed of fout, wel zijn er zijn verschillende kijk- en denkwijzen. Leerlingen ervaren dat iedereen anders is, anders kijkt, anders denkt en leren elkaars verschillen te accepteren.
In deze deskundigheidsbevordering worden verschillende vakken gecombineerd. Taal; spreek -en luisterdoelen, woordenschat, associëren, creatief schrijven, beeldende vorming, ze zullen allemaal aan bod komen. Deze manier van beeldend werken leidt tot een verdiepende en actieve deelname van de leerlingen.
Het is niet nodig om kennis van kunst te hebben om deze methode in te zetten binnen jouw onderwijs.
Een verrassend inspiratiemoment met een beetje theorie en vooral veel zelf doen en ervaren.
(En die theorie… die krijg je gewoon op papier mee naar huis.)