Teamtraining Drama

Locatie: Op een school

Duur: Eerste bijeenkomst: 1,5 uur Tweede bijeenkomst 1 uur

Docent: José Runhaar

BELANGRIJK

Vooraf graag de beginsituatie van de school doorgeven aan de docent.

Uitgevoerd door: José Runhaar

Locatie: Op een school

Tijdsduur: Eerste bijeenkomst: 1,5 uur                                                                                                                          Tweede bijeenkomst: 1 uur

Doelgroep: Schoolteams

 

 

BELANGRIJK

Vooraf graag de beginsituatie van de school doorgeven aan de docent.

 

DOEL

Handvaten om dramaonderwijs vorm te geven binnen de school.

 

TEAMTRAINING

‘Zó leuk die dramaworkshop! Wat zag je de kinderen aan gaan, iedereen deed mee. En wat hebben sommige kinderen mij verrast!’

‘Nou, dit was een mooie aanzet. Ik zou zeggen: ga er mee verder!’

‘Tja…drama is niet echt mijn ding. Bovendien hebben we ook weinig tijd over in het rooster. En…’

 

Het zijn gesprekjes die vaak terugkomen na een door mij gegeven dramaworkshop. Het enthousiasme van klas én docent, hand in hand met de onmacht om dit vak structureel vorm te geven.

En ik snap het. Als je geen goede handvaten en afspraken hebt, blijven de dramalessen een ondergeschoven kindje. Iets voor die ene enthousiasteling. Of voor die ene klas, die heel rustig is. Jammer, toch?

 

Als we allemaal zien hoe kinderen opbloeien in een dramales, hoe ze samenwerken, creatief denken, buiten hun comfortzone stappen, nieuwe kanten van zichzelf en elkaar ontdekken, lol maken en zomaar ongezien talent aanboren…dan wil je drama toch structureel in je lesprogramma?

 

Het is een grote wens van mij om drama op basisscholen een volwaardige plek te geven. Daar kan een teamtraining heel goed bij helpen. Ik geef concrete handvaten, laat je methodes zien (of help je op weg met een methode die je al hebt liggen), maak je enthousiast door zelf dramaoefeningen te doen én kom op een later moment terug om ervaringen uit te wisselen en nog meer tips te geven.

Daarbij is het ook mogelijk om, na deze training, coaching af te nemen. Dit staat los van het aanbod van Kind & Cultuur.

 

Ik besef me dat het altijd spannend klinkt en lijkt. Alsof je er zelf goed in moet zijn om deze lessen te verzorgen. Geloof me, dat is niet zo. Je hoeft ook geen rekenwonder te zijn om rekenlessen te geven, toch?

Het is waar, misschien moet je wel echt uit je eigen comfortzone stappen. Maar…wat is daar mis mee? Buiten die comfortzone ligt een hele wereld om te ontdekken en van te genieten.

Gaan jullie het aan?