Leesroutespel

Locatie: Op een school

Duur: 60 minuten

Docent: Een leesconsulent van de bibliotheek

Uitgevoerd door: Bibliotheek Hardenberg

Doelgroep: leerkarachten uit het basisonderwijs

Tijdsduur: 60 minuten

Locatie: op (een) school

Datum; nader te bepalen

Deelname: Individueel

 

DOEL:  (Meer) inzicht krijgen in je rol als leesbevorderaar

 

ORGANISATIE:

Leesroute is een spel speciaal voor leerkrachten, dat onder begeleiding van de leesconsulent van de Bibliotheek gespeeld wordt. Het is gebaseerd op de leescirkel van Aidan Chambers. Leraren bekleden binnen die cirkel en in het spel, de rol van helpende volwassene. Tijdens het spel helpen de leerkrachten verschillende fictieve leerlingen door vervolgstappen te bedenken bij herkenbare leessituaties. Deze vervolgstappen verbinden de spelers aan de fases van de leescirkel: Selecteren, Lezen en Reageren.

Waar liggen kansen om de individuele leesmotivatie te vergroten? Sommige leerlingen lezen veel en graag. Anderen vinden het moeilijk of saai. Welke aanpak past het beste? Samen met collega’s en onder begeleiding van een leesconsulent van de Bibliotheek komen leraren op antwoorden, en helpen ze hun leerlingen verder op hun leesroute.