Docent: Leesconsulent van Bibliotheek Hardenberg
Kerndoelen: Nederlands 1, 2, 3, 4, 6, 7, 10, 12
Voorbereidende opdracht:
BELANGRIJK
Om deze activiteit goed uit te kunnen voeren is het belangrijk dat de hele klas het boek volledig gelezen heeft.
DOEL
Leerlingen helpen te communiceren over wat zij hebben gelezen en goed naar elkaar te leren luisteren.
ORGANISATIE
‘We weten pas wat we denken als we het onszelf horen zeggen’, aldus de Britse jeugdboekenschrijver en leesgoeroe Aidan Chambers. Zijn ‘Vertel eens’- aanpak geeft een didactisch kader voor verdiepende gesprekken over boeken of korte fictieteksten. In de gesprekken staan de ervaringen en beleving van leerlingen centraal. Ze scherpen hun denkbeelden aan door er met elkaar over te praten.
De klas ontvangt van de bibliotheek voor elke leerling hetzelfde leesboek. Deze wordt gezamenlijk of individueel gelezen, waarna de leesconsulent in de groep komt om het gesprek te begeleiden door open vragen te stellen en leerlingen uit te nodigen hun mening te geven: ‘Vertel eens…’ Daarnaast zullen de leespraatkaartjes van Aiden Chambers het gesprek verder verdiepen, waardoor leerlingen uitgenodigd en uitgedaagd worden om met elkaar in gesprek te gaan over het gelezen boek.