Docent: Inge Hobers
Kerndoelen: Kunstzinnige oriëntatie: 54, 55 en 56 Nederlandse taal
In deze workshop wordt jullie thema gekoppeld aan een kunstwerk. Vooraf geef je het thema door.
Ik neem vervolgens een passend werk en een creatieve opdracht mee. Best spannend, want we weten op dit moment allebei nog niet wat dat gaat worden. Durf jij dat aan?! Ik wel!
Door middel van open vragen over het kunstwerk, daag ik de leerlingen uit om steeds weer opnieuw te kijken en te beschrijven wat ze zien. Hiermee wordt de woordenschat vergroot en het waarnemen, kritisch denken en de (visuele) geletterdheid gestimuleerd. Daarnaast wordt er een beroep gedaan op sociale vaardigheden; met name het respectvol spreken en luisteren. Er zijn verschillende kijk- en denkwijzen mogelijk, er is geen goed of fout. Leerlingen ervaren dat iedereen anders is, anders kijkt en leren elkaars verschillen te accepteren. Deze methode leidt tot verdieping en actieve deelname aan het gesprek, waarin kinderen voortborduren op elkaars observaties.
Na het gesprek ga ik creatief aan de slag met de klas. Wat we doen, is afhankelijk van jullie thema, maar zeker is dat de kinderen creatief met taal aan de slag gaan én een eigen (klein) werk gaan maken. Zullen we de uitdaging aangaan?