Docent: José Runhaar
Kerndoelen: Kerndoelen Oriëntatie op jezelf en de wereld Mens en samenleving Kerndoel 34 Kerndoelen Kunstzinnige oriëntatie 54, 55
BELANGRIJK
– José neemt haar eigen geluidsinstallatie mee.
– José zorgt voor dialogen op papier
– De leerkracht is actief bij de lessen aanwezig
DOEL
Op ontdekkingsreis naar je rol (personage)
Luisteren naar en reageren op je medespeler
Bewust worden van je lichaam: je houding, beweging en mimiek – en wat dat vertelt
Toneelbeeld/mise-en-scène maken
Vertellen door middel van spel zonder tekst
Zelfvertrouwen om voor publiek te staan
STIL SPEL
Deze workshop kan je uitstekend gebruiken in de voorbereiding voor een voorstelling of musical. Voor veel kinderen is de afscheidsmusical de eerste keer dat ze tekst uit hun hoofd moeten leren en het gevolg is vaak dat ze dan vooral bezig zijn met de zinnen en minder met het toneelspel.
In deze workshop gebruiken we dialogen, maar hebben vooral aandacht voor het stil spel daarbij. Stil spel pas je toe op momenten dat je wél op het podium staat, maar (op een moment) geen tekst hebt. Wat vertelt jouw lichaam dan? Wat kan je doen? Hoe kan je kijken, staan, bewegen?
Kinderen worden zich bewust van wat er op het toneel te zien is en wat dat vertelt. We kijken dus ook naar toneelbeeld (mise-en-scène). Hoe kan je iets mooi of krachtig neerzetten? Beelden vertellen tenslotte meer dan woorden!
Stil spel kan je echt goed toepassen als je ook weet welk personage je speelt en natuurlijk wat er allemaal op het toneel aanwezig is.
Als je deze workshop plant wanneer je al met je afscheidsmusical oefent, kunnen we dat script in de musical gebruiken. Zo wordt het direct toepasbaar. Ben je nog niet met de musical bezig, dan gebruiken we algemene teksten (door de docent meegenomen).
Wil je deze workshop boeken in de periode van oefenen? Geef dit dan op het aanmeldformulier aan, zodat het op het juiste moment in het jaar ingepland wordt.