Docent: Inge Hobers (De Lanterfant) en José Runhaar (Fyr Toneel)
Kerndoelen: Kunstzinnige orientatie, Nederlandse taal, Orientatie op jezelf en de wereld
Voorbereidende opdracht: E-mail [email protected]
Deze workshops worden aansluitend en op dezelfde dag gegeven (wel met een pauze voor de kinderen er tussen). Je neemt met dit project dus twee workshops af!
– Inge heeft het digibord nodig en neemt alle materialen mee.
– José neemt haar eigen doek en lamp mee.
– De leerkracht moet actief bij de lessen aanwezig zijn
SCHIMMENSPEL
In dit project fantaseren we vreemde snuiters, wie dat kunnen zijn en wat zij allemaal samen beleven. Dit wordt in schimmenspel uitgespeeld, dus achter een doek voor een lamp.
DOELEN:
Les 1 Beeldend:
We starten met het bekijken en bespreken van schimmenspel vroeger en nu en uit verschillende landen. Wat kunnen we daar allemaal aan ontdekken? Vervolgens gaan de kinderen experimenteren met het meegebrachte materiaal en testen ze verschillende ideeën d.m.v. zaklampen op bruikbaarheid voor schimmenspel. We ruimen hier ook wat tijd in om ervaringen te delen en nieuwe ideeën op te doen. Het interessantste figuur wordt uitgewerkt. Tot slot worden er paspoorten gemaakt, welke gebruikt wordt als startpunt voor de drama les.
Les 2 Drama:
We beginnen met het presenteren van het in de beeldende les gemaakte typetje: wie is dit, wat voor karakter heeft het, wat kan het goed en wat juist niet? In groepjes fantaseren de kinderen een verhaal waarin de verschillende personages samen iets beleven. We oefenen met stemgebruik en natuurlijk met poppen- en schimmenspel. We werken toe naar het maken en presenteren van een schimmenspel (met echte doek en lamp).
De workshops worden aansluitend, op dezelfde dag, gegeven. Eerst de beeldende les, daarna de dramales. Door meerdere vakken en kunstdisciplines te verbinden, worden er meer hersenverbindingen aangelegd. Daardoor ontstaat er verdieping van de lesstof, valt er meer te ontdekken en meer te leren!