Docent: Inge Hobers
Kerndoelen: Kunstzinnige oriëntatie: 54, 55 en 56
Voorbereidende opdracht: Leerkracht en leerlingen verzamelen klein rest hout en kosteloos materiaal.
BIJZONDERHEDEN
Leerkracht en leerlingen verzamelen klein rest hout en kosteloos materiaal. Aan het begin van het schooljaar zal er een materiaallijst verzonden worden, zodat er voldoende tijd is om dit te verzamelen.
De leerkracht van de groep is aanwezig en wordt van harte uitgenodigd om mee te doen.
WE LEREN
DAT DOEN WE DOOR
We starten met het bekijken en vergelijken van verschillende vormen van assemblagekunst en kunst van Karel Appel. We bespreken wat we zien en luisteren naar elkaars observaties en ideeën.
Daarna gaan de leerlingen op onderzoek uit. Wat ligt er allemaal aan afval, kosteloos materiaal en hout? Wat spreekt je aan? Welke ideeën krijg je bij het zien van het materiaal? Wat kan dit worden? Hoe maak je het vast? Dit experimenteren; een tijdje zoeken, schuiven en kijken bij elkaar, draagt bij aan een onderzoekende houding.
Vervolgens maken de kinderen hun definitieve beeld, waarbij ze elkaar helpen met vasthouden, timmeren, lijmen etc… Tot slot evalueren ze elkaars werk d.m.v. een “reizende tentoonstelling”.