Docent: José Runhaar
Kerndoelen: Kerndoelen Oriëntatie op jezelf en de wereld Mens en samenleving 37 Kerndoelen Kunstzinnige oriëntatie 54, 55
BELANGRIJK
– José neemt haar eigen geluidsinstallatie mee.
– De leerkracht is actief bij de lessen aanwezig.
DOEL
Samenspelen: reageren op de ander
Uit je hoofd en in je lijf – niet denken, maar doen
Bewust worden van impulsen en daarop reageren
Oefenen met beweging, houding en mimiek
Samenspelen, inspelen op elkaar, reageren op het aanbod van een ander
Ja zeggen: accepteren vs. blokkeren
Zelfvertrouwen om voor publiek te staan
IMPROVISEREN KUN JE LEREN
In deze les gaan we oefenen met improvisatie. Wat is dat precies, improviseren? En wat heb je er aan?
In deze workshop leren de kinderen om te reageren vanuit impulsen, (spelaanbod) te accepteren en uit je hoofd te gaan. Samenspel, reageren en meespelen zijn hierin heel belangrijk!
Zo kan er van alles ontstaan, wat je van tevoren nooit had kunnen bedenken. En wat er ook nooit weer zo zal ontstaan.
Leren improviseren is helpend bij allerlei onderdelen in je leven. Oplossingen bedenken, reageren op wat je ziet en wat er gebeurt, zonder er (lang) over na te denken.
Daarbij is het een fijn om te kunnen als je ook met een musical of voorstelling bezig gaat. Ben je zelf of is een medespeler een tekst kwijt? Met improvisatie los je het op!
We doen allerlei oefeningen en spellen om het improviseren te oefenen. De les heeft een opbouw, zodat iedereen er in mee kan komen. En het leukste is: er is geen fout! Met improvisatie kan álles!