Docent: Inge Hobers
Kerndoelen: Kunstzinnige oriëntatie 54, 55 en 56
Voorbereidende opdracht: Zie onder "bijzonderheden"
BIJZONDERHEDEN
Graag klaarzetten:
*De tafels in 4 groepen waarvan 2 voorzien van (opengeknipte en vastgeplakte) vuilniszakken
*Iedere leerling een grijs potlood
*Een droogplek waar ongeveer 10 briefkaarten per leerling kunnen liggen.
*De leerkracht van de groep is aanwezig en wordt van harte uitgenodigd om mee te doen.
In deze workshop gaan we diverse korte creatieve activiteiten doen, waardoor kinderen en hun leerkrachten nieuwe ideeën, technieken en werkwijzen aangereikt krijgen die ze later in hun eigen beeldende vormingslessen weer kunnen toepassen. Verwondering en experiment staan voorop.
We starten met het bekijken van het schilderij uit het Rijksmuseum: Het drijvende veertje van Melchior d’Hondecoeter. We vergelijken deze met de fotocollage ernaast. Leerlingen komen in aanraking met oude en nieuwe kunst en technieken en leren dat ook de knapste schilders heel veel moesten oefenen en schetsen voordat ze een uiteindelijk meesterwerk konden maken.
Vervolgens doen we een snel tekenspel, waarbij we in korte tijd 4x onze vogel natekenen en leren om te kijken als een kunstenaar.
Daarna gaan we, met onze foto, in circuitvorm aan de slag. Experimenterend met materiaal van vroeger en nu. Er zullen vier verschillende werkstations gemaakt worden met uiteenlopende activiteiten; inkt, hele lange stiften, verf en zelfs een druktechniek die niet mislukken kan!
Al het werk wordt, na droging, gebundeld tot een OnderZoekBoek; een tastbaar en aanvulbaar document waar je later nog eens in kunt bladeren voor inspiratie