Frottages van Max Ernst

Locatie: In eigen klaslokaal

Duur: 90 minuten

E-mail [email protected]

Telefoonnummer: 0628077010

Website https://www.delanterfant.nl/

Thema: Met frottage een werkstuk maken

Groepen: Groep 5 / 6

Docent: Inge Hobers

Kerndoelen: Kunstzinnige oriëntatie 54, 55 en 56

Voorbereidende opdracht: Graag klaarzetten: digibord en tafels verdelen in 6 groepen

BIJZONDERHEDEN
De leerkracht van de groep is aanwezig en wordt van harte uitgenodigd om mee te doen.

IN DEZE WORKSHOP LEREN DE LEERLINGEN
Wat frottage is;
Kijken naar kunst van Max Ernst en ander frottagewerk;
Verwoorden wat ze zien, voelen en denken;
Een mening vormen en die van een ander respecteren;
Zichzelf te uiten;
Dat kunst maken leuk mag zijn!

We starten met het bekijken van het werk van Max Ernst. De eerste kunstenaar die frottage toepaste in zijn kunst. Daarnaast bekijken we ook frottagekunst van anderen. We bespreken wat we zien en luisteren naar elkaars observaties en ideeën.

Hierna gaan we zelf aan de slag met het maken frottage (frotter = wrijven in het Frans). Ieder groepje heeft een ontdekdoosje met allerlei materiaal. We starten met het bekijken van die materialen en gaan minstens 2 blaadjes vol frottages maken. Vervolgens even bij elkaar kijken, voor nieuwe inspiratie en daarna maken we een collage (alweer zo’n Frans woord!) met de frottage-bladen.

Aan het eind van de les bekijken we elkaars werk en praten we over het proces, wat we ontdekt hebben, lastig vonden, opgelost hebben, etc.

 

Frottages van Max Ernst