Docent: Een museumdocent
Kerndoelen: Oriëntatie op jezelf en de wereld 44, 45, 52, 53 en Kunstzinnige oriëntatie 55, 56
Voorbereidende opdracht: Lesmateriaal ter voorbereiding en verwerking op school. Na opgave krijg je het toegestuurd
BELANGRIJK
De workshop in het museum wordt door ons betaald. Het vervoer is voor de school zelf. Het museum ligt vlak bij het station. Een railrunner is een goede optie. Kom je met de auto? Neem de ouders mee naar binnen. Ze zijn zeer welkom, ook om mee te helpen.
Deze workshop kan ook op school gegeven worden. De workshop duurt dan 90 minuten. Wanneer je hiervoor kiest kun je dat aangeven bij opmerkingen op het aanmeldingsformulier.
Er is zoveel te zien bij Oyfo Techniekmuseum: het lijkt wel de werkkamer van een uitvinder! Een bijzondere robot, een ouderwetse telefoon en een gekke grote machine. Soms is een uitvinding niet helemaal goed gelukt. Maar wie bepaalt eigenlijk wat een mislukking is?
Bij Oyfo Techniekmuseum gaan de leerlingen van groep 3 en 4 op zoek naar bijzondere, slimme, gekke én gewone uitvindingen. En ontdekken ze dat een uitvinding soms zomaar ontstaat, dat aan sommige uitvindingen heel lang door heel veel mensen is gewerkt én dat een uitvinding soms mislukt. De leerlingen gaan op ontdekkingstocht door het techniekmuseum: Welke geluiden kun je herkennen in de machines die met veel gepiep en gegrom in beweging komen? Hoe voelt een doek dat geweven is op een handweefgetouw? En kun je het zien als een uitvinding niet goed gelukt is?
Na de tocht door het museum kruipen de kinderen in de huid van een uitvinder. Van allerlei materialen maken ze zelf een uitvinding. Uitproberen, onderzoeken, mislukken en opnieuw proberen staan hierbij centraal.
Dit project is afgeleid van het boek Roza Rozeur, ingenieur. De verlegen Roza maakt, alleen op haar kamertje, van allerlei spulletjes de meest geweldige uitvindingen. Omdat ze bang is dat ze mislukken verbergt Roza haar uitvindingen. Maar wat nu als je van mislukkingen juist een feestje maakt?