Docent: Inge Hobers
Kerndoelen: Kunstzinnige orientatie 54, 55 en 56 Kerndoelen Nederlands 1-3, 5,9 en 12
Voorbereidende opdracht: Digibord staat klaar. Kinderen zitten in de kring
Vertel samen een verhaal met de kamishibai.
Doelen: creatief denken – leren kijken als een kunstenaar – stimuleren van de mondelinge taalvaardigheid – uitbreiding van de woordenschat – kritisch denken – samenwerken – presenteren
Tijdens deze workshop combineren we beeld, taal en presenteren. De vertelmand is een prachtige start voor creatief schrijven, verhalen vertellen en beeldend werken.
Oriënteren: Er staat een mand in de kring, een mand met een veer. Wat zou er in zitten? Samen met de kinderen halen we de spullen één voor één uit de mand en bekijken ze van alle kanten.
Onderzoeken en verwerken: Na de introductie kiezen de kinderen allemaal één voorwerp uit de mand. Hiermee gaan ze zowel individueel als in groepjes aan de slag met maken van een prent voor in de Kamishibai. Door middel van schrijf -en tekenspellen komen de leerlingen samen tot een kloppende illustratie bij hun verhaal.
Presenteren: Beelden en verhalen zijn de oudste vormen van taaloverdracht. Daarom sluiten we af met de Kamishibai; een Japans verteltheater. Hiermee vertellen de groepjes hun verhaal aan de klas.