Docent: Inge Hobers
Kerndoelen: Kunstzinnige oriëntatie: 54, 55 en 56
Voorbereidende opdracht: Tafels in groepjes 4 en liefst van gelijke hoogte. Deze afdekken met (opengeknipte) vuilniszakken. Schorten en/of oude kleren
BELANGRIJK Inge heeft een digibord nodig De leerkracht wordt van harte uitgenodigd om mee te doen
Gemiddeld kijken mensen maximaal 28 seconden naar een kunstwerk. Door langer stil te staan bij 1 werk, ga je steeds meer ontdekken. Dat leer je in deze workshop. Daarnaast leren we nog veel meer. Dingen als: spreek -en luistervaardigheden, observeren, creatief denken, doorzetten, accepteren dat dingen anders gaan dan verwacht, omdenken, kaderen, ecoline mengen, nieuwe kleuren ontdekken, experimenteren en loslaten.
Het kan niet mislukken, het kan wél anders worden dan het plaatje in je hoofd!
We starten met het bespreken van kubistische portretten van Pablo Picasso. Door gebruik te maken van drie vaste vragen, gaan we meer en meer zien in een schilderij. Deze methodiek draagt bij aan de uitbreiding van de woordenschat.
Daarna doen we een tekenspel, waarbij we het blad continue draaien om zo te voorkomen dat we iets tekenen wat we al kennen. In het lijnenspel dat volgt, zoeken we vervolgens een geschikt (fantasie)dier die we verder uitwerken.
Na het tekenen, wordt er verder gewerkt met ecoline. Daarbij krijgen de kinderen proefstrookjes, zodat ze nieuwe kleuren kunnen mengen en ontdekken. Tot slot evalueren we het werk en het proces d.m.v. verschillende vragen.