Docent: Inge Hobers
Kerndoelen: Kunstzinnige Orientatie 54, 55 en 56 Kerndoelen Nederlands1,2,3 en 12
BELANGRIJK
Het digibord staat aan.
Indien gewenst kun je een thema doorgeven
Opdracht: Maak samen een klassenboek met zelfontworpen illustraties en verhalen.
Doelen: durven experimenteren – creatief en kritisch denken – waarneming stimuleren- verder kijken dan je eerste idee – stimuleren van de mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid
Vanaf groep 5 verandert er heel wat in de (teken)ontwikkeling van een kind. Kinderen zoeken naar realisme, dingen die getekend worden moeten echt lijken en tekening wordt snel afgekeurd. Het kind kan teken-moe worden. Tekenen is voor ‘kleine kinderen’. Herkenbaar?
Met deze workshop wil ik dat voorkomen. We gaan experimenteren met vormen. Experimenten kunnen nooit mislukken. Het hoeft eerst niets te zijn, behalve een berg ideeën. Op deze manier raken kinderen los van het verlammende perfectionisme. Dit kán niet mislukken.
Oriënteren en onderzoeken: Alle leerlingen kiezen op gevoel een houten vorm. Deze vorm wordt meerdere malen omgetrokken en steeds weer daag ik de kinderen uit om te kijken wat de vorm nog meer kan zijn. Hierdoor leren ze voorbij hun eerste idee te kijken en zet het creatief en kritisch denken in gang. Aan de hand van 1 schets gaan we een creatieve schrijfopdracht doen.
Verwerken: De leerlingen combineren hun tekst en tekening tot een passend geheel. Wie wil, mag het verhaal voorlezen aan de klas.
In iedere fase van de workshop geldt: Het kan niet mislukken, het kan wel anders worden dan je in je hoofd had.