BEELDtaal Een vreemd portret

Locatie: In het eigen klaslokaal

Duur: 90 minuten

E-mail [email protected]

Telefoonnummer: 0628077010

Website https://www.delanterfant.nl/

Thema: Kunstbeschouwing, tekenen en creatief schrijven

Groepen: Groep 7 / 8

Docent: Inge Hobers

Kerndoelen: Kunstzinnige orientatie 54, 55 en 56

BELANGRIJK

De leerkracht van de groep is aanwezig en wordt van harte uitgenodigd om mee te doen

Opdracht: Maak  en schrijf je eigen werk n.a.v. een kunstportret.

Doelen: waarneming vergroten – kritisch en creatief denken stimuleren – verhoudingen van het gezicht leren kennen en tekenen – een blind portret tekenen – creatief schrijven – mondelinge taalvaardigheid en woordenschat vergroten – verdieping en actieve deelname aan kunstgesprek – leren dat iedereen anders kijkt en denkt – elkaars verschillen leren accepteren.

We starten de workshop met het bekijken en bespreken van een kunstwerk; een portret.

Om te ervaren hoe kunstbeschouwing, tekenen en taal op een simpele wijze verbonden kan worden, volgt na het gesprek een passende schrijfopdracht. Leerlingen die willen, mogen hun tekst voorlezen. Hierna gaat de klas zelf aan de slag met het tekenen van een portret. Dit kan zowel op een realistisch als een semi-abstract manier; beiden zullen aan bod komen.

Vervolgens verwerken de leerlingen, op eigen wijze, (een deel van) de teksten en portretten in één werkstuk. In iedere fase van de workshop zal worden benadrukt dat iedereen anders werkt en denkt en dat dat helemaal oké is.

We sluiten af met een evaluatie. Hoe verliep jouw proces? Heb je iets nieuws ontdekt op gebied van werken, jezelf en/of een ander?

BEELDtaal Een vreemd portret