Docent: Uitgevoerd door een leesconsulent van de bibliotheek
Kerndoelen: Nederlands 2, 9 en 12 Orientatie op jezelf en op de wereld 34 en 37
Voorbereidende opdracht: Ouders/verzorgers worden door de leerkracht uitgenodigd om samen de activiteit uit te voeren.
BELANGRIJK
Voor deze activiteit is het van belang dat ouders/verzorgers worden uitgenodigd om de activiteit uit te kunnen voeren. Bij te weinig aanmeldingen van ouders, kan de activiteit helaas niet doorgaan.
*Als ouders niet de mogelijkheid hebben om te komen, mag een grootouder uiteraard ook komen voorlezen.
DOEL
ORGANISATIE
Op pad door prentenboekenland is een voorleescircuit voor groep 1-2 waarbij ouders* aan hun kinderen voorlezen, praten over het boek en een doe-opdracht doen.
Het project begint met een voorleesmoment door de leesconsulent en een korte ‘voorleesinstructie’ aan ouders. Hier wordt het project uitgelegd en komt ook het belang van voorlezen aan de orde. Daarna gaat de ouder* met zijn/haar kind op pad op zoek naar prentenboeken. De ouder leest een aantal prentenboeken voor en doet bij ieder boek met het kind de bijbehorende opdrachten. Deze praat- en doe opdrachten hebben als doel om de taalontwikkeling van het kind te stimuleren en ouders met hun kind te laten ervaren hoe gezellig het is om samen te lezen.
Namens de bibliotheek en de school krijgen de kinderen een voorleeschallenge (kalender) mee naar huis, waarop ouders kunnen aftekenen dat ze thuis 15 keer hebben voorgelezen in een tijdsbestek van 3 weken. Het doel hiervan is om een voorleesroutine te ontwikkelen. Na drie weken nemen de kinderen de voorleeschallenge weer mee naar de school en ontvangen kinderen en hun ouders een voorleesdiploma. Het diploma wordt feestelijk uitgereikt door de leerkracht.
Deze activiteit kan ook in de plaatselijke bibliotheek plaatsvinden, zodat ouders die minder bekend zijn met de bibliotheek, de weg naar de lokale bibliotheek nog beter weten te vinden.